* Câmpuri obligatorii
Program calcul piloti (Conform Indicativ NP 123:2010)
Prezentul normativ se aplica la proiectarea fundatiilor pe piloti, cu respectarea conditiei: latura sau diametrul sectiunii transversale curente a pilotului, d, este: 0.3 < d :S 3.0m.
Prevederile prezentului normativ sunt corelate cu prevederile din sistemul de standarde europene pentru constructii - EUROCODURI.
Prezentul normativ este in concordanta cu principiile expuse in Sectiunea 7 din SR EN 1997-1 :2004 si SR EN 1997-1 :2004/NB:2007,si dupa caz, cu eratele si amendamentele asociate.
1. Date de intrare:
Caracteristicile stratului {{index+1}}:
2. Caracteristicile pilotilor:
Lungimea partii pilotilor cuprinsa în radierul de beton armat se determina în functie de tipul de solicitare si de tipul si diametrul armaturii longitudinale din corpul pilotului (nu se include în grosimea radierului stratul de beton de egalizare) conform reglementarilor tehnice specifice. În cazul fundatiilor pe piloti supusi la solicitari axiale de compresiune si la forte orizontale care pot fi preluate de pilotii considerati articulati în radier, pilotii trebuie sa patrunda în radier cu capetele intacte pe o lungime de 5 cm, iar armaturile longitudinale ale pilotilor sa se înglobeze în radier pe minimum 25 cm.
În cazul fundatiilor pe piloti supusi la solicitari axiale de smulgere sau la forte orizontale mari, care impun preluarea acestora prin piloti considerati încastrati în radier, pilotii trebuie sa patrunda în radier cu capetele intacte pe o lungime de cel putin 10 cm, iar armaturile longitudinale ale pilotilor trebuie sa se înglobeze în radier pe o lungime determinata prin calculul sau constructiv, cu respectarea prevederilor din normele tehnice.

Diametrul pilotului:


Lungimea pilotului se stabileste astfel încât, prin efectul combinat al frecarii pe suprafata laterala si al rezistentei în planul bazei, pilotul sa transmita la teren încarcarea axiala de calcul care îi revine. Se recomanda ca lungimea pilotului forat de diametru mare sa se determine în functie de adâncimea la care se întâlneste stratul practic incompresibil. La pilotii cu solicitari orizontale importante, lungimea pilotului se stabileste astfel încât sa se asigure încastrarea necesara în teren.
Adâncimea de patrundere a pilotului în stratul portant trebuie sa fie de cel putin 2 d la pilotii cu d < 1,20 m si 1,5 d la pilotii cu d ³ 1,20 m (d - diametrul pilotului). Daca stratul portant este constituit dintr-o roca stâncoasa, se admite ca încastrarea sa se faca pe minimum 0,5 m dupa îndepartarea stratului de roca alterata. Evazarea la baza pilotului forat se face numai în cazul în care baza patrunde într-un strat cu coeziune mare, având rezistenta la compresiune cu deformare laterala libera (compresiune monoaxiala) de cel putin 200 kPa la forarea în uscat si 300 kPa la forarea în apa. Evazarea se face sub forma unui trunchi de con, cu înaltimea cel putin egala cu diametrul sectiunii curente a pilotului. Se recomanda ca aria sectiunii bazei largite sa nu depaseasca de trei ori sectiunea curenta a pilotului. Pentru sporirea capacitatii portante a pilotului forat precum si pentru micsorarea deformatiilor datorate terenului de la baza, eventual slabit prin operatia de forare, se poate prevedea o injectare la baza pilotului sau în lungul suprafetei laterale a acestuia. În acest scop, tevile prin care urmeaza a se injecta suspensia (de obicei lapte de ciment) se înglobeaza în corpul pilotului, fiind coborâte în gaura forata odata cu carcasa de armatura. Reteta si tehnologia de injectare se precizeaza în caietul de sarcini.
3. Incarcari transmise de suprastructura:




4. Rezistenta pe baza a pilotului:
Aria bazei pilotului:

Pentru Pilot cu sectiune circulara


Pentru Pilot cu sectiune patrata







Valoarea caracteristica a rezistentei pe baza pilotului:




Valoarea de calcul a rezistentei pe baza pilotului:


5. Rezistenta de frecare pe suprafata laterala a pilotului::


Pentru stratul {{index+1}}:
Valoarea caracteristica a rezistentei totale din frecare pe suprafata laterala a pilotului:








6. Capacitatea portanta la compresiune a pilotului izolat:


7. Stabilirea numaruui necesar de piloti

Distanta intre piloti:
Distanta minima între axele pilotilor, masurata în teren, este de: 3d-in cazul pilotilor de indesare sau presare și batere si 2d+0.03D-in cazul pilotilor de dislocuire (valoarea minima recomandata)
Unde:
d - diamentrul sau sectiunea laturei scurte a pilotului
D - fisa reala a pilotului
Pentru piloti forati sau dislocuire:
Pentru Pilot cu sectiune circulara
Pentru piloti indesati sau batuti:
Pentru Pilot cu sectiune patrata
Coeficient de eficienta:



Numarul de piloti forati sau de dislocuire:
For pilot with circular section
Numarul de piloti , indesati sau batuti:
Pentru Pilot cu sectiune patrata
Armarea pilotilor se face, de regula, cu carcase de armatura formate din bare longitudinale, etrieri sau freta, inele de rigidizare si distantieri.Clasa betonului trebuie sa fie minim C12/15 (Bc15) si va fi corelata cu clasa de beton din piloti.Distanta între fata exterioara a pilotilor marginali si extremitatea radierului trebuie sa fie de cel putin 25 cm.Alegerea clasei betonului, a dozajului minim de ciment si a tipului si dimensiunilor agregatelor se fac cu respectarea prevederilor din SR EN 1536:2004 si NE 012/1:2007. Pentru pilotii situati în terenuri cu ape agresive, la alcatuirea retetei de betonare trebuie sa se tina seama de reglementarile specifice. Armaturile pilotilor se realizeaza, dupa caz, din otel tip OB 37, PC 52 sau S500.
Proiectarea grupelor de piloti
In mod normal pilotii sint instalati in grup fiind solidarizati la partea superioara cu un radier.Stilpul este pozitionat pe radier astfel incit incarcarea din acesta sa fie distribuita egal pilotilor individuali din grup.
Capacitatea unui grup este obtinuta folisnd factorul de eficienta.
Capacitatea grupului de piloti=eficienta grupului de piloti*capacitatea unui singur pilot*numarul de piloti.Daca intr-un grup de piloti sint 16 piloti si capacitatea unui singur pilot este de 30 de tone iar eficienta grupului este de 0.9 atunci capacitatea grupei de piloti este de 432 de tone.(0.9*30*16).Clar este de dorit eficienta mare a grupului de piloti ,aceasta depinde de distanta dintre piloti.Cind pilotii din grup sint mai apropiati ,eficienta acestui grup scade , cind pilotii sint mai distantati ,eficienta creste ,doar ca dimensiunea radierului trebuie sa fie mai mare astfel creste si costul radierului.


Perturbarea pamintului in timpul instalarii pilotilor
Cind pilotii sint introdusi, pamintul din jurul acestora este netulburat.Paminutl tulburat are o rezistenta mai mica decit pamintul in stare naturala.Unii piloti sint introdusi in pamint partial tulburat ceea ce cauzeaza o capacitate portanta mai mica decit la altii.In mod normal pilotii din centru sint introdusi primii.Tulburarea pamintului cauzata de un pilot afecteaza capacitatea portanta a pilotilor invecinati .Eficienta grupului poate fi imbunatatita prin pozitionarea pilotilor la o distanta mai mare .In paminturi argiloase rezistenta la forfecare este redusa datorita tulburarii.
Perturbarea pamintului in timpul instalarii pilotilor
Cind sunt introdusi pilotii intr-un grup , unii piloti pot fi incovoiati din cauza deplasarii pamintului,acest efect este mai pronuntat in paminturi argiloase.Sa consideram un pilot A ce este instalat primul , si un pilot B ce este introdus dupa ,deplasarea pamintului cauzata de introducerea pilotului B poate incovoia pilotul A .Mai departe acest lucru conduce la o capacitate redusa in grup.

Capacitatea portanta pe virg a pilotilor:
Pilotii ce se bazeaza pe capacitatea portanta pe virf pot sa nu fie afectati de alti piloti din grup .Pilotii fundati intr-un strat foarte rezistent sau roca ,cind pilotii nu depind de frecarea laterala , se poate folosi o eficienta de lucrare in grup =1.
Indesarea pilotului in paminturi nisipoase:
Cind pilotii sint intreodusi in paminturi nisipoase ,pamintul inconjurator va fi indesat.Pamintul indesat tinde sa creasca frecarea laterala a pilotilor.Grupul de piloti plasati in paminturi nisipoase poate avea capacitate mai mare decit eficienta unui pilot.Indesarea pamintului datorita introducerii pilotilor va fi foarte mica in paminturi argiloase.
Total metri în grupul de piloți


Piloți cu secțiune circulară
Total metri în grupul de piloți cu secțiune circulară
Piloți cu secțiune pătrată
Total metri în grupul de piloți cu o secțiune pătrată



